-„Sztuka doby El Greca” dzień 2 i 3-

W dniach 29-30 maja 2014 obrady Konferencji „Sztuka doby El Greca” odbywały się w Pałacu Ogińskich w Siedlcach.

Na początku wysłuchano wykałdu odkrywczyni obrazu w Kosowie Lackim pani Izabelli Galickiej 50 lat z El Greco. Dzieje odkrycia obrazu. Św. Franciszek z Siedlec, a obraz z kolekcji Abelló w Madrycie,

a kolejne wykłady poprowadzili:

ks. dr Robert Mirończuk (Muzeum Diecezjalne w Siedlcach), Siedlecka „Ekstaza św. Franciszka” El Greca – obraz nieodkryty,

ks. dr hab. Andrzej Witko (Instytut Historii Sztuki i Kultury, UPJPII, Kraków), El Greco – artysta nieznany?

prof. dr. hab. Juliusz A. Chrościcki (Instytut Historii Sztuki i Kultury, UPJP II, Kraków), Czy Tintoretto  inspirował  twórczość  El Greca ?

dr Artur Badach (Zamek Królewski w Warszawie), Uwagi na temat związków malarstwa El Greca i renesansowej rzeźby północnowłoskiej,

prof. dr. hab. Zbigniew Bania (Katedra Historii Sztuki, UŁ, Łódź), El Greco i architektura jego czasów,

prof. dr hab. Iwona Szmelter (Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP, Warszawa), Twórczość i spuścizna El Greco na skrzyżowaniu dwóch kultur; implikacje w teorii ochrony dziedzictwa i konserwacji,

mgr Janusz Wałek (Muzeum XX. Czartoryskich, Kraków),  „Laokoon” El Greca i wątek antyczny w malarstwie hiszpańskim 1. połowy XVII wieku,

ks. dr hab. Michał Janocha (Wydział „Artes Liberales”, UW, Warszawa), Nauka o obrazach św. Jana od Krzyża a obrazy El Greca,

dr Grażyna Kobrzeniecka-Sikorska (Instytut Sztuk Pięknych, UWM, Olsztyn), Cudowne ikony maryjne w kontekście obrazu El Greca „Św. Łukasz malujący Matkę Bożą”,

prof. dr. hab. Jerzy Miziołek (Instytut Archeologii, UW, Warszawa),  Światłość i blask. „Przemienienie Pańskie” Tycjana w San Salvador w Wenecji i kilka dzieł El Greca,

ks. dr hab. Dariusz Tabor (Instytut Historii Sztuki i Kultury, UPJPII, Kraków), Tablica prawa i łaski – temat końca średniowiecza i początku ery nowożytnej: ekskluzywny identyfikator konfesyjny czy zaprzepaszczona szansa dialogiczna ?

dr hab. Ryszard Szmydki (Instytut Historii Sztuki i Kultury, UPJPII, Kraków), Powrót Rubensa do Niderlandów z pobytu w Italii w 1608 roku,

dr hab. prof. UKSW Agnieszka Bender (Instytut Historii Sztuki, UKSW, Warszawa), Czarna moda w Hiszpanii,

dr Beata Purc-Stępniak (Instytut Historii Sztuki, UG, Muzeum Narodowe,  Gdańsk), Jak budowano obrazy ok. 1580 -1620, czyli czas przedstawiony w malarstwie manieryzmu,

dr Katarzyna Brzezina-Scheurerer (Instytut Historii Sztuki, UJ, Kraków), Recepcja twórczości El Greca w Polsce pierwszej połowy XX wieku,

dr Grażyna Ryba (Wydział Sztuki, UR, Rzeszów), Medytacja artysty i niebo El Greca. Refleksy nowożytnej sztuki hiszpańskiej w pracach wybranych polskich twórców współczesnych,

dr Adam Organisty (ASP, Kraków), Inspiracje twórczością El Greca w malarstwie Mirosława Sikorskiego,

dr hab. Andrzej J. Baranowski (Instytut Sztuki, PAN, Warszawa), Dynastyczne tło sztuki i architektury między epokami ok. 1600,

mgr Greta Dzikowska (doktorantka UPJPII, Kraków), Mitologia w sztuce hiszpańskiej doby El Greca,

dr Beata Frey-Stecowa (Instytut Historii Sztuki i Kultury, UPJPII, Kraków), Krakowskie echa twórczości hiszpańskiego malarza Juana de Mesy,

dr hab. Irena Rolska (Instytut Historii Sztuki, KUL, Lublin), W kręgu Stanisława Szczerbica,

dr hab. Kazimierz Kuczman(Instytut Historii Sztuki i Kultury, UPJPII, Kraków), Rola Dolabelli w dekoracji zamku królewskiego na Wawelu,

mgr Jerzy Żmudziński (Kraków), Zdjęcie z krzyża Tomasza Dolabelli z kościoła Bożego Ciała w Krakowie (około 1635-1636) – ostatnia manifestacja weneckiego manieryzmu w malarstwie europejskim XVII wieku?

dr Ewa Kubiak (Katedra Historii Sztuki, UŁ, Łódź), Książki a sztuka, o niektórych wydawnictwach w księgozbiorach jezuitów w Wicekrólestwie Peru w świetle zachowanych inwentarzy,

mgr Joanna Daranowska-Łukaszewska (Instytut Historii, PAN, Kraków),  O nowym urządzeniu prezbiteriów kilku kościołów krakowskich w pierwszej połowie siedemnastego wieku,

mgr Karolina Sarkowicz (doktorantka UPJPII, Kraków), Koronki w malarstwie hiszpańskim doby El Greca,

dr Ewa Korpysz (Wydział Humanistyczny, Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, Warszawa), W kręgu oddziaływania sztuki Santi Gucciego – sakrarium w Sancygniowie,

mgr Krzysztof Przylicki (Instytut Historii Sztuki, KUL, Lublin), Manierystyczne pejzaże fantastyczne Martena van Valckenborcha,

dr Katarzyna Ponińska (Instytut Historii Sztuki, UKSW, Warszawa), Ofiarowanie Jezusa w świątyni w świetle nauki Kościoła katolickiego oraz na przykładzie recepcji kompozycji Federico Zuccaro w sztuce polskiej

Zapraszamy na fotoreportaż